Под натиска новогодишния скандал заради строежи върху черноморските дюни, Парламентът измени ЗУЧК в един крайно неприемлив за обществото вид. Не без съучастието на Президента Росен Плевнелиев, който не наложи вето и публикува ЗИД на ЗУЧК в Държавен вестник, като си избра да атакува странни разпоредби пред КС, колкото да отчете дейност и да не остане без хич. В крайния си вариант измененият закон отслабва защитата върху дюните и напълно хвърля на кучетата останалата крайморска територия чрез значително орязване на териториалния обхват на Зона А от крайбрежието.
Какво се обърка? На пръв поглед имахме ясно изразена политическа воля от вече бившия премиер Бойко Борисов, повторена като мантра от министри и депутати на ГЕРБ. Имахме изключително силно обществена нетърпимост към всякакви разпоредителни сделки с публичните имоти край морето, особено ако са без търг и към привилегировани лица от организираната престъпност, или близки на ГЕРБ, или близки на министрите в кабинета. Имахме ясно изразено обществено послание за запазване на Черноморския ландшафт като ресурс за туризъм и защитена природа, при силно отразяване в медиите.
Излагаме развитието на законодателния процес и нашето лобиране, за да прецените сами:
Обществено обсъждане в Парламента на 17 януари 2013
Обещаното от Борисов и ГЕРБ обществено обсъждане се случи на съвместно заседаниена Комисията по регионална политика и местно самоуправление, Комисията по земеделието и горите и Комисията по околната среда и водите. Поканени бяха всички заинтересовани ведомства, браншови и неправителствени организации, в резултата на което залата беше препълнена много преди да влезем със скромното си присъствие от 4 души от коалиция "За да остане Природа", един от БААТ и един от партия "Зелените" (съ-председателят Боби Сандов). С други думи, скромното експертно присъствие на гражданските групи, хората инициирали процеса на промени, всичко на всичко 6 души, беше удавено в крайно враждебното отношение на представителите на строителната мафия, на браншови организации на спекуланти на недвижими имоти, на масовия туризъм, на строителите и на всякакви представители на статуквото по нарушаване на ЗУТ, увреждане на обществения интерес в частна полза като КАБ, САБ, гл. арх. в общините и др. под. Имаше дори синдикати, фалшиви уж-еко-НПО, green-washing групи и т.н. Излезе, че кметовете и главните архитекти имаха съвсем разумна и балансирана позиция спрямо очакванията ни, сравнено с останалите.
В кратките си изказвания очертахме три момента в позицията си по законопроекта във вида ми към оня момент, като си разпределихме ролите между нас:
- дюните са в Зона А по ЗУЧК, там са добре защитени и без законови промени, просто трябва да се отразят в кадастъра, че да се спазва закона от общините без оправдания за незнание какво е дюна, неясноти и прочее;
- запушване на дупките за подаряване без търг на публична собственост в § 5 на Закона за горите и § 5 на ЗУЧК;
- привеждане на ЗУТ в съответствие с Орхуската конвенция, повече прозрачност още при проектирането, достъп до информация, събиране на мнения от гражданите и обжалване на ПУП, ОУП, строителни разрешения и разрешения за ползване; в този момент властта за пръв път научи за проблема в ЗУТ, за спечеленото дело пред Комитета за съответствие на Орхуската конвенция, и че въобще строителството у нас не е като хората, на Запад от нас.
Ключов момент в моето изказване бе това:
Мисля че в настоящата конюнктура общественото мнение не може да приеме такава промяна на закона политическата воля на срещата с премиера беше в обратната посока – на засилване защитата върху дюните.И при Петко Цветков, Председател на БФБ и член на НС на "Зелените":
Не смятаме, че с тези поправки могат да се успокоят хората и да се получи ясна гаранция за защита на дюните и крайбрежните местообитания.Пълна стенограма има тук: Стенограма от заседание
Комисия по регионално развитие на 24 януари 2013
МРРБ и ГЕРБ отново стояха на позицията си за измененията. Ключовият момент при позицията на Тома Белев, сдружение "Зелени Балкани" и "АПБ":
Уважаеми госпожи и господа, по отношение на двата текста неправителствените организации от Коалиция „За да остане природа в България” нямаха предложение да се променя изобщо в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, защото съществуващото положение върху всички дюни в Зона „А” е забранено строителството и поставяне на временни обекти е максимално добрата опция за опазване на дюните. В момента това, което виждаме е едно отстъпление от философията на досега действащия закон и считаме, че няма да е полезно доколкото трябва да отчитаме общата площ.Пълна стенограма има тук: Стенограма от заседание
Гласуване в пленарна зала на НС на 28 февруари 2013
Законът за изменение и допълнения на ЗУЧК бе гласуван финално в един много близък до предложението на МРРБ вариант, с тази разлика, че защитата от строителство бе допълнително отслабено от депутатите. С други думи:
- дюните излизат от Зона А и отиват в Зона Б;
- в Зона Б се забранява сторителство и преместваеми обекти, но само за дюните;
- в Зона А се предвиждат редица изключения от досегашните пълни забрани за застрояване, при това не само за национални инфраструктурни проекти;
- дупките в §5 на ЗГ и §5 на ЗУЧК остават незапушени и публичните имоти пак ще могат да се подаряват без търг на избрани;
- ограничения и враждебно отношение към преместваемите обекти в Зона А и Зона Б, изглежда политиката е да се прецакат крайморските къмпинги, за сметка на масовия туризъм, който винаги ще извади пари за рушвет, че да не излязат дюните дюни, зер пари се перат там.
Ето текста на закона от второ четене: Закон за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие
Одобряване и публикуване (промулгиране) от Президента
Въпреки огромното обществено недоволство, Президентът Росен Плевнелиев отказа да наложи вето на законопроекта с оправданието, че нямало да има работещ Парламент за го разгледа повторно. Не било етично, май?? Като юрист не разбирам какво пречи да го разгледа следващия парламент, а именно да бъде внесен в 42-рото Народно събрание.
Оспорени бяха минимални по брой и по значение разпоредби на законопроекта, при това пред КС, която е доминиран от съдии изпратени от БСП и НДСВ, партиите в основата на строителния бум и облажили се най-много от строителния балон. Постният президентски подбор пропусна някои отявлени дупки в закона:
- по чл. 17, ал.2, т. 3. обекти с регионално значение;
- по т. 4. общински обекти от първостепенно значение;
- по т. 9. обекти в райони за целенасочена подкрепа от държавата по Закона за регионалното развитие въз основа на решение на общинския съвет.
Прес-съобщението на Президентството тук: Президентът ще оспори пред Конституционния съд разпоредби от приетия Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие
Наистина ли управляващите, техните експерти и техния Президент се провалиха при защитата на Черноморското крайбрежие със закон? Наистина ли не разбраха ясното послание от техните избиратели? Нека сравним няколко факти:
- Законопроектът за ЗИД на ЗУЧК е бил внесен от МРРБ в 41-вото НС още преди Тома Белев да съобщи за багерите върху дюните в Несебър и да завалят разкритията за незаконно строителство.
- Законопроектът на МРРБ и в началния си вид предвиждаше засилване ограниченията в Зона Б, допълнителни ограничения за концесионерите на плажове и позволяваше малка вратичка в Зона А за изключително важни инфраструктурни проекти като Южен поток.
- Депутатите в НС, дори тези от ГЕРБ, бламираха МРРБ и собствената си министърка Лиляна Павлова, като промениха духа на законопроекта. Това въобще не им е за първи път, подобно нещо сториха с промените в ЗУТ от 2012 год. МРРБ ги внесе във вид ограничаващ незаконното строителство, Парламентът произведе улесняващ го закон.
- Разположението на гласовете в комисиите показа наличие на скрито мнозинство във всички парламентарни групи - същото това обслужващо строителната мафия мнозинство, което съществуваше в предходните НС и всячески улесняваше далаверите, прането на пари и спекулата с недвижими имоти и строителството заради самото строителство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар